صنایع دستی حصیر بافی | صاذرکنندگان صنایع دستی حصیر بافی

یکی از کهن ترین صنایع دستی در ایران، صنایع دستی حصیر بافی است. حصیر بافی به کاری گفته می شود که حاصل بافت رشته های الیاف گیاهی می باشد. محصولات حصیر بافی مختلف است مانند: زیر انداز، سفره، انواع ظروف، انواع سبد و … حصیر بافی خود شامل چند صنعت بافتنی دیگر است که عبارتند از:

  • ترکه بافی
  • چم بافی
  • بامبو بافی
  • سبد بافی 
  • مروار بافی 
  • چپغ بافی 

حصیر بافی در نقاط گوناگون کشور با شیوه های مختلف انجام می پذیرد. برای نمونه، حصیر بافی در خوزستان، ابه کپو معروف است. این نوع از صنایع دستی بیشتر در شهرستان دزفول بافته می شود. در استان های شمالی از ساقه های برنج و گندم و در استان های دیگری مانند استان اصفهان حصیر از ترکه های نرم درختان یک یا دو ساله ساخته می شود. در همین استان نیز از الیاف مختلفی برای بافت حصیر استفاده می گردد. 

صنایع دستی حصیر بافی | صاذرکنندگان صنایع دستی حصیر بافی

قیمت محصولات حصیری

قیمت محصولات حصیریقیمت محصولات حصیری، بستگی به نوع بافت و حصیری دارد که در آن بکار گرفته می شود. قابل ذکر است که محصولات حصیری قابل شستشو می باشند و دوام بسیار طولانی ای دارند. این محصولات مقاوم در برابر ضربه اند و از الیاف طبیعی ساخته می شوند. چند نمونه از حصیرها با قیمت آن را در زیر عنوان می نمایم:

  • سبد حصیری، قیمت: 25000 تومان 
  • سبد دردار کپو، قیمت: 25000 تومان 
  • سبد حصیری، قیمت: 26000 تومان 
  • سبد دردار مستطیلی کپو، قیمت: 35000 تومان 

مرکز تولید محصولات حصیری

مرکز تولید محصولات حصیریتولیدات محصولات حصیری در استان های مختلفی انجام می شود. این مراکز تولید می تواند، در جنوب، شرق، غرب، شمال و حتی پایتخت کشور باشد. امروزه آموزش حصیر بافی در تهران نیز رواج پیدا کرده است همان طور که آموزش حصیر بافی گیلان رایج است. این آموزشگاه ها به نوعی مراکز تولید محصولات حصیری محسوب می شوند و می توان از این مراکز خرید را به صورت عمده و تکی انجام داد. 

معرفی صنایع دستی حصیر بافی

معرفی صنایع دستی حصیر بافیدر صنایع دستی حصیر بافی، لوازم زیادی ساخته می شود. اگر خواسته باشیم معرفی از صنایع دستی حصیر بافی داشته باشیم، می توانیم به انواع سبدها، زیر اندازها، سفره ها، رو میزی ها، پرده ها، جا نانی ها، گلدان و غیره اشاره کرد. 

ابزاری که برای بافت حصیر استفاده می شود، خلاصه می گردد به: داس، انواع کارد، قیچی، دفتین، سنگ نفت، سوزن، انبر دست، اره و رنده. هر کدام از این ابزار کاربرد مخصوص خود را دارند. از طرفی دستگاه حصیر بافی اکنون وارد بازار شده است. 

بازرگانی صنایع دستی در کشور

بازرگانی صنایع دستی در کشورتعداد زیادی از صنایع دستی در کشور، مصرف داخلی و خارجی دارند. صنایع دستی ایران از جمله قالی، یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی ای است که به کشورهای اروپایی و امریکایی صادر می شود. بازرگانان زیادی اند که در این حوزه فعالیت های گسترده ای دارند. از طرفی، صنایع دستی چوبی، سفال گری و شیشه هم به بیرون از کشور برای فروش صادر می شود، با این که این محصولات درون خود کشور نیز به فروش می روند. 

معروف ترین و قدیمی ترین صنایع دستی ایران

معروف ترین و قدیمی ترین صنایع دستی ایرانصنایع دستی زیادی از قدیم در ایران ساخت شان رواج داشته و تاکنون فرایند تولیدشان رایج است. معروف ترین و قدیمی ترین صنایع دستی ایران را اگر خواسته باشیم نام ببریم، می توان به سفال گری، فرش  و گلیم بافی، آبگینه، مس گری، قلم کاری، کنده کاری، صنایع دستی نساجی، حصیر بافی و غیره اشاره کرد. این صنایع هر کدام در شهرهای مختلفی از ایران تولید می شوند و معروف هستند. 

حصیر بافی با نخل

حصیر بافی با نخلحصیر بافی با نخل که در استان خوزستان به کپو مشهور است، یکی از انواع حصیر بافی می باشد. خرید حصیر بافی در این استان و سایر شهرهای کشور امکان پذیر است. کپو یا حصیر بافی با برگ نخل، انواع مختلفی دارد که می توان به کپو های ساده و کپوهای بافته شده با کامواهای رنگی اشاره کرد. این صنعت علاوه بر خوزستان، در استان های سیستان و بلوچستان و بوشهر هم تولید می شود. 

صادرات صنایع دستی حصیر بافی

صادرات صنایع دستی حصیر بافیحصیرهای تولید شده به دست پر توان حصیر بافان کشور، به کشورهای خارجی صادر می شود. کشورهایی که طرفدار این نوع از صنایع دستی ایران می باشند، کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر همسایگان هستند. بسیاری از حصیر بافان افزون بر اینکه محصولات خود را در داخل کشور به فروش می رسانند، با همکاری شرکت های دیگر آن را به بیرون از کشور هم به در معرض دید و فروش می گذارند. 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.