صنعت خراطی چوپ | تاریخچه صنعت خراطی در ایران

صنعت خراطی چوپ، یکی از دیرینه ترین و پرسابقه ترین صنایع دستی ایران می باشد، تولیدات این صنعت بیشتر در مناطقی از کشور رونق داشته، که دارای بهترین و باکیفیت ترین جنس چوب هستند. کار با چوب و طراحی روی آن که به هنرهای مختلفی چون خراطی، منبت کاری و از این قبیل موارد مشهور می باشد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته، و تولیدات کشور نتنها به سراسر ایران ارسال می گردند، بلکه این صنایع دستی به کشورهای دیگر نیز صادر می شوند. وسایل تهیه شده از خراطی چوب کاربردهای بسیاری از قبیل ظروف نگهداری مواد خوراکی، وسایل تزئینی و امثال این نمونه ها دارد. و از این حیث خریداران بسیاری را به خود جذب نموده است.

صنعت خراطی چوپ | تاریخچه صنعت خراطی در ایران

نحوه خراطی روی چوب

نحوه خراطی روی چوبدر شهرهای مختلفی که صنعت خراطی رواج یافته است، انواع کلاس آموزش خراطی برگزار شده، تا روش ها و نحوه خراطی روی چوب به هنرجویان آموزش داده شود. برخی کارگاه ها نیز وجود دارند که انواع خدمات خراطی چوب را انجام می دهند. برای موفق بودن در کار خراطی ابتدا باید از کیفیت بالای چوب و قابلیت شکل گیری آن اطمینان یافت. همچنین انتخاب یک دستگاه مناسب برای این کار نیز از جمله عوامل تاثیرگذار در روند انجام خراطی به شیوه ی درست می باشد. علاوه بر کارگاه ها، کتاب های آموزشی در خصوص نکات و فنون خراطی روی چوب منتشر گردیده است. همچنین ویدئوهای آموزشی با کمک از اساتید مجرب در این حوزه نیز در سایت های اینترنتی به وفور مشاهده می گردد.

قیمت چوب خراطی شده

قیمت چوب خراطی شدهقیمت چوب خراطی شده با توجه به عوامل زیر تعیین می گردد؛

  • قیمت دستگاه خراطی چوب
  • کیفیت چوب مورد استفاده شده
  • نوع طراحی و تمیز بودن کار

در سایت های فروش محصولات چوبی از جمله، چوب خراطی شده، منبت کاری؛ معرق و… می توان تمامی اطلاعات را در خصوص نحوه ی ساخت، کیفیت مواد اولیه، سازندگان محصول، لیست قیمت محصولات و تجهیزات آن ها از جمله قیمت پایه خراطی و… بدست آورد. خریداران می توانند با سازندگان و نمایندگان فروش ارتباط برقرار کرده و  سفارش خود را ثبت نمایند. با توجه به استقبال فراوانی که این محصولات داشته اند، روز به روز بر فروش آن ها افروده می گردد.

خرید و فروش اینترنتی چوب خراطی شده

خرید و فروش اینترنتی چوب خراطی شدهخرید و فروش چوب خراطی یکی از پر رونق ترین صنایع دستی، در ایران می باشد. این صنعت که جزء قدیمی ترین صنایع است، روز به روز در حال پیشرفت بوده، و تنوع در نوع طراحی و خراطی را روی چوب می توان مشاهده نمود. بازارهای مخصوص چوب خراطی شده، تولیدکنندگان، اساتید، همه و همه در جهت ارائه ی بهترین نمونه  از انواع خراطی به افراد، تلاش می کنند. این محصولات از طریق، بازارهای سطح شهر، سایت های مجاز اینترنتی، کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرام مخصوص خراطی چوب، در معرض دید عموم قرار گرفته، و هر فرد با توجه به سلیقه ی خود می تواند از این محصولات خریداری نماید. همچنین کارگاه های آموزشی بعد از اتمام دوره ی هنرجویان، نمایشگاه هایی جهت نمایش هنر افراد دوره دیده، و فروش تولیدات آن ها برپا می کنند. این محصولات از تنوع قیمت نیز برخوردار می باشند.

خراطی بر روی چه نوع چوب هایی انجام می شود؟

خراطی بر روی چه نوع چوب هایی انجام می شود؟چوب ها به طور کل به دو دسته ی؛ پهن برگان و سوزنی برگان تقسیم می شوند. یکی از انواع چوب که برای خراطی بسیار مناسب می باشد چوب راش است؛ چوب  درخت راش موجود در ایران و درخت راش اروپایی از نظر میزان کیفی ممکن است تفاوت های اندکی داشته باشند. با این وجود اکثر چوب های راش مورد استفاده در ایران جزء چوب های وارداتی می باشند. چوب درخت چنار یکی از بهترین چوب ها برای هنر خراطی است، همچنین انواع دیگری چون درخت گلابی، گیلاس و لیمو نیز در این دسته قرار می گیرند.

انواع خراطی روی چوب

انواع خراطی روی چوبهنر خراطی روی چوب بیشتر بستگی به خلاقیت و ذوق و سلیقه ی طراح آن داشته، و هرچه تولیدکننده ی آن حرفه ای تر بوده و با طراحی های به روزتر آشنایی بیشتری داشته باشد،  خروجی مناسب تری خواهد داشت. انواع خراطی با روش های زیر انجام می شود:

  • خراطی پایه دار
  • خراطی بوسیله ی دستگاه های خراطی رومیزی
  • خراطی پایه دار
  • کپی تراش خراطی
  • ماشین خراطی اتوماتیک

مرکز اصلی صنعت خراطی چوب در کشور

مرکز اصلی صنعت خراطی چوب در کشورصنایع تولیدی چوب، بزرگ ترین و معتبر ترین مرکز صنعت خراطی چوب می باشد. این مرکز دارای سایت مجهزی در خصوص انواع و اقسام محصولات چوبی است. تمامی لوازم منزل، ازقبیل، مبل، تخت، هنرهای به کار رفته بر روی چوب از جمله، خراطی، معرق کاری، خاتم کاری و… همه و همه در این فروشگاه بزرگ یافت می شود.

هنر خراطی و کاربرد آن

هنر خراطی و کاربرد آنهنر خراطی بعنوان پرسابقه ترین و نمونه ای از زیباترین صنایع دستی ایران ، معرف تمام کشور می باشد. این هنر، آنچنان گسترده شده، که بازار فروش آن به کشورهای دیگر نیز رسیده، و خریداران زیادی را به خود جذب نموده است. از کاربرد هنر خراطی در زمینه های بسیار متنوعی می توان نام برد که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

  • پایه های زیبای وسایلی مانند، آپاژور، گهواره، قلیان
  • طراحی مبلمان
  • تخت خواب
  • نرده های راه پله
  • و بسیاری از وسایل تزئینی دیگر.