عکس کپوبافی دزفول | شرکت پخش و فروش صنایع دستی

عکس کپوبافی دزفول:

کپو در لغت دزفولی به سر می گویند چون گرد است. در اصطلاح به هر شی ای گفته می شود که مدور، گرد و چمباتمه زده باشد. در حصیر بافی هم به دست ساخته های حصیری که از برگ خرما یا کرتک به شکل ظروف دردار کروی بافته می ‌شود، اطلاق شده است. هر چند که امروزه دیگر این محصولات منحصر به ظروف گرد و مدور نیست ولی این نام از قدیم بر روی آن مانده است.

در لابلای آن نقوشی از کاموا نیز به کار می رود که

در واقع تزئین آن به شمار می رود و بسته به هنر بافنده آن متغیر است.

 

نقش های استفاده شده در کپو بیشتر سه پر، چهار پر، پنج پر، لوزی، نیم لوزی و ستاره ‌ای است

این نقوش ازطرح های آجری یا خشت‌ های قدیمی دزفول الهام گرفته شده است

 

در آموزش کپوبافی با کاموا هر چه رنگ ها تندتر و به اصطلاح گرم‌ تر باشد کار جلوه و جذابیت بیشتر و بهتری خواهد داشت.

عکس کپوبافی دزفول | شرکت پخش و فروش صنایع دستی

آشنایی با کپوبافی

آشنایی با کپوبافیامدزش کپو بافی و آموزش کپوبافی با کاموا :

برای بافتن کپو از برگهای جوان و تازه نخل خرما استفاده می‌شود. شاخه درخت خرما در آغاز به شکل برگ‌هایی جمع شده در کنار ساقه است، مثل بادبزن‌هایی که به‌ صورت پلیسه جمع می‌شوند. برگ‌ها از شاخه‌های جوان انتخاب می‌شود و به‌دلیل آنکه هنوز تحت تاثیر نور آفتاب قرار نگرفته‌اند سفید هستند و همچنین پهنای کمتری دارند. به این ترتیب، رنگ روشن و عرض کمِ برگ‌ها به راحت کردن بافت و خوش نقش کردن کپو کمک می‌کند.برگهای سبز و ضخیم اطراف نخل برای کارهای ضخیم مانند زنبیل استفاده می‌شود ولی برگهای سفید برای کارهای ظریف استفاده می‌شود. برای آماده کردن برگها که به زبان محلی به آنها “پیش” گفته می‌شود آنها را پس از جدا کردن از نخل، زیر نور خورشید خشک کرده تا شفاف‌تر شوند. قبل از بافت آنها را در آب می‌خوابانند تا خیس بخورند و در حالت مرطوب برای بافت استفاده می‌شوند.

خرید محصولات کپو به صورت عمده

خرید محصولات کپو به صورت عمدهخرید کپو ، کپو بافی:

به علت وجود آب هوای گرم در نواحی جنوبی کشور عزیزمان ایران و وجود نخلستان های بسیاری که در این قسمت ها وجود دارد باعث شده است که صنایع دستی که از اجزای این درخت با ارزش ساخته می شود شده است.

کپو نام یکی از هنرهای اصیل و محلی کشورمان است که بیشتر در مناطق جنوبی کشورمان بافته می‌شود. الیاف طبیعی و برگ درختان خرما، توسط هنرمندان این خطه در هم تنیده و بافته می‌‌شوند و در نهایت محصولی زیبا و کاربردی ارایه می‌شود. شهر ذفول یکی از مراکز مهم کپو بافی در خطه جنوبی کشورمان بوده که در آن انواع متنوعی از محصولات کپو وجود دارد. « جای نان کپوی مثالین کد 27014» نمونه محصولی زیبا به شکل جای نان بوده که توسط گالری مثالین ارایه می‌شود.

قیمت صنایع دستی کپو

قیمت صنایع دستی کپوقیمت کپو ، فرروش  کپو:

کـَپوبافی از صنایع دستی استان خوزستان  و به خصوص شهر دزفول  و روستاهای اطراف آن در منطقه شهیون است. هر چند این هنر دستی تا استان هرمزگان و شهر میناب هم ادامه دارد، اما بافت‌‌های دزفول از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردارند.

این محصول دستی علاوه بر این که در کلیه مراحلش دستان هنرمند زنان است که آن را می‌آفریند، مواد تشکیل دهنده آن نیز طبیعی و از همان منطقه تهیه می‌شود. برگ‌های تازه درخت خرما بخش اصلی محصول را تشکیل می‌دهد و در عین حال ازنوعی گیاه با نام «کرتک» هم استقاده می‌شود که هیچ آفتی ندارد. برای همین محصول نهایی بهداشتی بوده و فضایی برای رشد حشرات را به دلیل استفاده از گیاه کرتک فراهم نمی‌سازد. در سال‌های اخیر مردم برای این که محصولاتی رنگی تهیه کنند، گاهی از کاموا ضخیم به جای برگ خرما استفاده می‌کنند.

فروشنده محصولاتی کپوبافی در بازار

فروشنده محصولاتی کپوبافی در بازارکپو بافی با کاموا، کپو بافی شهیون:

كپو، یكی از صنایع دستی منطقه خوزستان است که از دیرباز در نواحی شمالی “دزفول” رواج داشته و همچنان با ذوق و ابتكار خاص هنرمندان روستایی تهیه و به بازار عرضه می‌شود. این صنعت دستی از بافته‌های حصیری است و مواد اولیه آن كرتك و برگ نخل‌های خرماست كه ‌از سالیان متمادی بیشتر در دهستان “شهیون” در شمال دزفول رواج داشته است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.