کپوبافی شهیون | بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده محصولات کپوبافی

کپو یکی از صنایع دستی ایل بختیاری در جنوب ایران است که با برگ درخت خرما بافته می شود. کپو بافی در حقیقت بافتن سبد حصیری با برگ درخت نخل و تزئین آن ها با کامواهای رنگی است. 

دو روش برای تزئین سبدها :

  • کپوها دارای زمینه ی ساده حصیری هستند و با کاموا با رنگ های شاد بر روی آن ها نقش های هندسی ترسیم می کنند.
  • تمام سطح کپو توسط کامواهای رنگی پوشانده شده به طوری که حصیر کلا دیده نمی شود.

معمولا بر روی درب کپو از منگوله های استفاده می کنند که علاوه بر زیبایی باعث می شود درب کپو به راحتی باز شود.

از سبدهای کپو به عنوان جای نان و جای لوازم خیاطی و زیر قابلمه و … استفاده می کنند. 

کپو بافی در خوزستان، دزفول و شهیون و هرمزگان رواج بیشتری دارد.

کپوبافی شهیون یکی از قدیمی ترین کپو بافی ها در ایران است که شهرت جهانی نیز دارد.

برای خرید این صنایع دستی زیبا و آگاهی از قیمت کپو می توانید به فروشگاه ها و سایت های اینترنتی خرید و  فروش کپو مراجعه کرده و این محصول ایرانی زیبا را خریداری نمایید.

کپوبافی شهیون | بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده محصولات کپوبافی

آشنایی با هنر کپوبافی

آشنایی با هنر کپوبافیبرای بافتن کپو از برگ های جوان و کم پهنا درخت خرما استفاده می شود به دلیل این که برگ های جوان هنوز تحت تاثیر نور آفتاب قرار نگرفته اند سفید هستند و پهنای کمتری دارند.

برگ ها را پس از جدا کردن از نخل زیر نور خورشید خشک می کنند تا شفاف تر شوند و قبل از بافت آن ها را در آب می خوابانند تا خیس شوند تا راحت تر بتوان از آن ها در بافت کپو استفاده کرد.

برگ های خرما را با استفاده از سوزن لحاف دوزی روی لایه هایی از کرتک که به عنوان مغز کپو استفاده می شود پوشش می دهند و این کار را تا آخرین رج بافت کپو ادامه می دهند.

برای این که کپوها بافت ظریف تری داشته باشند می توان از الیاف باریک تر استفاده کرد و هرچه سوزن ظریف تر باشد ظرافت کار نیز بیشتر می شود. ریز بودن یا درشت بودن هر رج بستگی به مقدار کرتک های استفاده شده دارد.

ایجاد نقوش بر روی کپو در حین انجام کار صورت می گیرد.

مرکز تولید صنایع دستی کپوبافی

مرکز تولید صنایع دستی کپوبافی در مراکز تولید کپو هنرمندانی که به ساخت کپو می پردازند به آموزش کپو بافی با کاموا و کپو بافی ساده اقدام کرده اند.

آموزش کپوبافی در دزفول، شهیون، خوزستان و … علاوه بر تولیدی ها در آموزشگاه های مربوط به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اقدام به آموزش جوانان کرده اند تا تولید این صنایع دستی بسیار زیبا و قدیمی استمرار یابد.

بزرگترین بازار فروش کپو

بزرگترین بازار فروش کپودو نوع کپو بافی با کاموا و کپو بافی ساده که در بازار وجود دارد و به فروش می رسند در بخش های جنوبی ایران تولید می شوند و در سراسر ایران در فروشگاه ها عرضه می شوند ولی مناطق خوزستان و دزفول و شهیون و حتی هرمزگان از بزرگ ترین تولید کنندگان این صنایع دستی که قدمت آن را به بین النهرین نسبت می دهند هستند و بزرگترین بازار فروش کپو را نیز دارا هستند.

برترین بافندگان کپو در کشور

برترین بافندگان کپو در کشوربه دلیل معروفیت و تنوع زیاد کپوبافی خوزستان و شهیون این دو از بزرگترین مراکز تولید کپو در ایران هستند که علاوه بر عرضه این محصول سنتی و قدیمی ایرانی در سراسر کشور این محصول مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی که به این مناطق سفر کرده اند نیز قرار گرفته است.

 

تفاوت کپوبافی شهیون با کپوبافی سایر شهرها

تفاوت کپوبافی شهیون با کپوبافی سایر شهرهاکیفیت کپو از نظر بافت عبارتند از:

  • کپوهای معمولی : کپوهای موجود در بازار عمدتا معمولی هستند که از حصیرهای معمولی و ضخامت رج متوسط تولید می‌ شوند.
  • کپوهای مرغوب : از مواد اولیه مرغوب‌ تر یعنی برگ های سفید و رج ظریف‌ تر بافته می‌ شوند.
  • کپوهای ممتاز : توسط استادکارهای ماهر با ظرافت بسیار ریز و نوع کاملا متفاوت بافته می‌ شوند.